Nasza szkoła uczestniczy od grudnia 2018r. w projekcie Koloratorium. Jest to projekt, którego celem jest odkrycie przed uczniami z całej Polski niezwykłego świata chemii i biologii.
Do 22 marca 2019r. trwa etap eliminacyjny, w którym szkoła i uczniowie indywidualnie wykonują szereg aktywności, aby zdobyć punkty. Do punktowanych aktywności zalicza się zadania ogólne dla całej szkoły, jak i zadania dla uczniów. Uczniowie uczestniczą w zajęciach praktycznych z wykorzystaniem eksperymentów, a także rozwiązują quizy, wykonują prace literackie na temat „Odkryłem pierwiastek” oraz prace plastyczne, na których wybrany pierwiastek przestawiają jako superbohatera. Zwycięzcą zostaje szkoła, która wraz z uczniami wykona najwięcej zadań i tym samym zdobędzie największą liczbę punktów. Co więcej, uczniowie mogą zdobywać punkty indywidualnie i wygrywać nagrody dla siebie.
Do finału przechodzi 30 szkół, które uzbierają najwięcej punktów. W II etapie konkursu uczniowie wraz z nauczycielami mają za zadanie nagrać krótki film, którego tematem będą Związki z przyrodą. Główną nagrodą jest kolorowe laboratorium biologiczno – chemiczne o wartości 30000 zł.
Oto kilka informacji z naszych działań:
Temat: Skrobia – dlaczego ziemniak tuczy?
Opis lekcji: 9 stycznia uczniowie klasy 8 uczestniczyli w zajęciach w ramach projektu Koloratorium. Uczniowie poznali właściwości skrobi, reakcję identyfikacji skrobi oraz w praktyczny sposób wykrywali ją w przyniesionych przez siebie produktach spożywczych, m. in. twarożkach, jogurcie, pieczywie, ryżu, makaronie. Po zajęciach praktycznych obejrzeli film edukacyjny i wypełnili karty pracy. Uczniowie na pewno na długo zapamiętają wnioski z eksperymentu.
Temat: Życiodajny tlen – jak go zmierzyć w powietrzu?
10 stycznia w ramach projektu Koloratorium uczniowie klasy IV mieli możliwość sprawdzenia ile tlenu znajduje się w powietrzu atmosferycznym. W 4-osobowych zespołach wykonali eksperyment, wypełnili w parach kartę obserwacji, a także obejrzeli film edukacyjny. Na podstawie eksperymentu uczniowie doskonale poradzili sobie z wyjaśnieniem, dlaczego płomień świecy gaśnie. Zastanowiliśmy się również nad tym, jakie inne gazy wchodzą w skład powietrza.
Temat: Czy jajecznica jest eksperymentem naukowym?
Klasa VIII wykonała kolejny eksperyment w projekcie Koloratorium, który wykazał że temperatura, alkohol oraz kwas przyczyniają się do denaturacji białka. Uczniowie zapisali obserwacje, jak również sformułowali wnioski. Część grupy zastanowiła się, nad tym jakie inne składniki mogą powodować denaturację białek. Uczniowie z wielkim skupieniem wykonywali kolejne kroki eksperymentu. Po lekcji przyznali, że oczekują następnych zajęć praktycznych.
Temat: Ogórki czy coca cola?
18 stycznia uczniowie kl. VII wykonali eksperyment w ramach Koloratorium, którego celem było zbadanie wartości pH różnych produktów. Wspólnie zastanowiliśmy się również nad tym jakie produkty spożywcze mogą być użyte jako naturalne indykatory pH. Uczniowie w parach zapisali obserwacje i wnioski z eksperymentu. Jako podsumowanie obejrzeliśmy film edukacyjny. Wszystkim bardzo podobały się zajęcia, a wyniki pracy na pewno długo zostaną w pamięci.